Papírové mapy jsou cool, roadbook ještě víc. Ale kdo s nima umí, a chce??? Normální člověk chce navigaci digitální.

1) Začneš mobilem

Dát na řidítka mobil je easy. Držák za pár korun, vyřešit napájení a jede se.

Vše je moderní, aktualizované, rychlé – na občasné ježdění

Apky v mobilu jsou super a žádná moto navigace je nenahradí. Aktualizují se. Jsou uživatelsky přívětivé, odladěné, udržované. Souhlasím.

Jestli to tak taky cítíš, máš pravdu, dál nečti. A jestli jezdíš dost, po pár tisících přijdeš na to, že si to dál přečíst chceš:)

Ono to má i pár nevýhod. Jestli to vytáhneš jednou za rok na dovolenou, a pak na dvě kávy, je to fakt dostatečné řešení. Nebo není?

Za deště se odpojí nabíjení

Když prší, mobil ti zakřičí, že mu vlhne nabíjecí konektor a odpojí ti napájení.

Ty horší mobily to nezahlásí a prostě umřou. Hned na cestě, nebo po pár týdnech, protože si na cestě za deště zkratovaly napájecí kontakty.

Roztančené kapky na dipleji

Dnešní mobily fungují na principu vodivosti. A když na ně spadne kapka, většinou to za dotek tvého prstu nepovažují. Ale občas jo. Takže mobil vypneš, nebo máš na obrazovce zblázněný kolotoč náhodných kliků. Tak či tak, v dešti nenaviguješ.

Na sluníčku se přehřívá (některé mobily)

Je mi horko, odpojuju nabíjení, ztmavuju obrazovku.“ iPhony typicky, některé výkonnější Samsungy taky.

Všechny tři situace jsem zažil osobně, ani jedna mi neudělala radost. Zpravidla jsem u toho byl zmoklej, nebo vypečenej, a to fakt nechceš řešit starosti s navigací, uprostřed země, kterou neznáš.

Někdo tě bude strašit roztřeseným foťákem už navždy

Ano, některé mobily mají stabilizátor obrazu, který je tak citlivý, že jej motorka zničí. Nepotkal jsem se s tím osobně, ale dává to smysl.

2) Pokračuješ Garminem

Ten se nepřehřeje. Nevadí mu déšť. Ani prach, ani vibrace. A cestovatelé jej doporučují jako TOPku.

Celej ekosystém dává smysl.

Garmin XT

Je výbornej. A za jízdy si umíš přepnout „spěchám, už mě naveď na dálnici a jedeme domů„. Na tři kliky, zvládneš to za jízdy.

Ale trasy přes GPX se synchronizují přes aplikaci v mobilu Garmin disk, která je nespolehlivá a trapná. Synchronizovat to z počítače fakt nechceš, ten Garminí Basecamp byl fakt super pro našeho dědu. Ale v dnešní době…. come on

Navíc je obsluha neintuitivní a přes zimu zapomeneš, co na podzim už konečně byla samozřejmost.

Takže switchnes na XT2

Garmin XT2

Skvělé. Ale není to upgrade, je to jiný level.

XT2 má super aplikaci pro mobil, Tread. Vypadá podobně jako rozhraní přímo v Garminu, a co v ní uděláš, po zapnutí Garminu najdeš hned i v něm. Takže doma, nebo večer v hospodě nachystáš, uložíš, ráno zapneš, vybereš a jedeš. Fakt to funguje skvěle, to se Garminu povedlo. Ano, funguje to bez internetu i v horách, nebo bez zaplacených dat.

Ale aby to Garmin vyrovnal, tak z XT2 vzal tu změnu profilu, abys mohl domů mazat po dálnici, když začneš spěchat. Takže žádné za jízdy, ale zastavit a přeplánovat. Nepříjemné. Škoda a netuším, co je k tomu vedlo.

Obsluha stejně neintuitivní jako u XT, a přes zimu ji zapomeneš zrovna tak.

Podrobnější srovnání Garmin XT a XT2 natočil Tomáš Kocanda.

A díky těžkopádnosti a pomalosti vyhodnotíš, že tak úplně nevyužiješ Garmin, a zkusíš Carplay/Android auto.

3) Carplay/Android auto

To je krabička, která nic neumí, jen omezeně zrcadlit aplikace z tvého mobilu. A to jen ty, které jsou k tomu určené.

České Mapy.cz to umí. Stejně tak Waze, Google mapy i Locusmap a další.

Bacha: z Číny to neber. Většinou to má reprák a bude se to s tebou hádat o zvuk. Chvíli to uslyšíš v přílbě (pokud používáš komunikátor), a chvíli na řidítkách.

Právě jsem koupil Interphone RIDESYNC. Interphone vyrábí komunikátory na motorku. Takže když dělali tohleto, tak místo aby vzali nějakou krabičku, nějak do ní dali carplay/android auto, tak se zamysleli a udělali to pro motorkáře. A funguje to, je to pevné, lehké.

No a když ti to stačit nebude, jako to nestačilo mi, tak tě čeká fakt parádní věc.

4) DMD2 tablet a jsi konečně spokojenej

To je naprostá špička. Hodně to zaplatíš. Ale jestli to chceš, budeš fakt spokojenej.

Ono jim to vzniklo tak trochu omylem. Snažili se udělat super aplikaci DMD2, kterou máš v tomhle zařízení doživotně grátis, do jiného Androidího zařízení si ji můžeš pořídit, ale musíš si ji koupit. Ale mezi náma, ta apka je trága.

Jenže tu apku chtěli do nečeho dát a na trhu není zařízení, které by jim vyhovovalo. Takže si ho navrhli sami a pak hledali tak dlouho, až našli někoho, kdo jim ho vyrobí. A vznikl právě tenhle tablet, který je odolný (ne sračka v odolném obalu, on je fakt odolný).

Má tlačítko, kterým vypneš dotykovou vrstvu pokud by pršelo fakt moc a kapky by ti dělali berevnou hudbu.

Má možnost se nechat napájet přes pinový konektor, který je součásti držáku a vůbec jej nevnímáš. Upneš a jedeš. A nebo jsi fakt náročnej a pak máš možnost použít nabíjení odolným kabelem s odolným konektorem, který přišroubuješ a můžeš kamkoliv.

Osobně jej používám ve split screenu

Zapnu mapy.cz, naplánuju trasu. Vyexportuju do locusmap. A pak si pustím splitscreen, vlevo mapy.cz s navigačními pokyny a vpravo přehledovou mapu v locusmap s plánem na celý den – vlevo vidím jak vypadá další zatáčka na mapy.cz, vpravo vidím města, okresy a státy na locusmap.

Pořád vím, kde jsem, a přitom vím, kam jet. Miluju to.

Někde po cestě zkusíš i vyhrazený mobil, Tomtom, obyčejný tablet

Vyhrazený mobil – funguje. Ale při duální SIMce ti zůstávají SMSky na jednom mobilu, hovory a zmeškané hovory na řidítkách a v hlavním mobilu je pak nevidíš = nepříjemné.

Tomtom – kdysi skvělá navigace, úplně jí ujel vlak. Neutrácej za to. A jestli Balkán, tak nejhezčí výhledy jsou z nezpevněných cest a časem budeš potřebovat navigaci i tam. Tak uvažuj dopředu a čistě silniční navigaci fakt neber.

Obyčejný tablet – Přehřeje se na sluníčku, teče do napájení, kapky za deště hrají svou vlastní hru bez tebe, a prach fakt není kamarád (mikrofon, repro, konektory).

Co ti zbývá?

Čínské navigace – nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci. Číňani to umí hezky popsat, fotky vypadají super, parametry taky. Pak to namontuješ a pláčeš. Anebo máš štěstí, kámoši to chtějí taky, ale ono už se to nedá koupit:) Ne. Čínu nebrat.

Turistické navigace – ok, na polohu v horách ok. Na cestě s tím nepočítej, je to pomalé, … hmmm, určené na něco jiného. Jestli víš, co děláš, může to být super. Ale budete tak 2 v republice? A věřím, že vám fakt sedět bude. Ale vy dva si sem pro rady fakt chodit nemusíte:)

Budu zákeřnej – jestli se chceš poradit, cinkni na radekhojgr.cz

Nijak se tím neživí. Ale vystudoval to, kdysi to prodával na svém eshopu, a hlavně jezdí. Živí se SEO a linkbuildingem. Ale je to kluk hodnej a rád ti poradí:)